
NEW POLITICAL STRATEGIES IN BRAZILIAN TELEVISION?
GLOBO'S "JORNAL NACIONAL" IN A COMPARATIVE PERSPECTIVE1

Mauro Pereira Porto

On April 1, 1996, an important change took place in Brazilian television. After 27

years presenting Globo TV’s prime time newscast, Jornal Nacional, Cid Moreira was not on

the screen as the main newsreader that evening. He did appear for one minute, but this time

only to read the editorial. From that day on, this would be the only role for the man who, for

decades, had presented the most important and popular newscast in Brazil. Cid Moreira had

been a constant presence in Brazilian living rooms during a period of deep changes in

Brazilian society and politics. As a consequence, his image was deeply associated with that

of Globo.

Why did Globo replace Moreira and his main partner, Sergio Chapelin, as the

presenters of Jornal Nacional? What is the relationship between this change and Globo's

political strategy? Did this change have any consequences for the form in which Globo

covers political and social issues? These are some of the questions this paper will deal with.

I will try to show that the change was an important one and that it did have an impact on the

form in which Globo represents the political life in Brazil. Moreover, I will argue that this

change is better understood if placed as part of the network's new political strategy.

The text is organized in the following way: first, I present a brief account of Jornal

Nacional's history and political role, including the replacement of its main newsreader. After

considering the possible explantations for the change, I introduce the hypothesis of the study

and its methodology. Finally, I discuss the results of a comparative content analysis of

Jornal Nacional. The aim of the analysis is to investigate how the change of newsreaders

influenced the ways Globo covers political, economic and social issues in Brazil.

                                                       
1  I am thankful to Daniel Hallin, Venicio A. de Lima, Afonso de Albuquerque and Fred Turner for their
comments on earlier versions of this paper.



2

Jornal Nacional and Politics in Brazil

On September 1st, 1969, Globo television launched the first Brazilian national

newscast, Jornal Nacional. All previous TV programs had a regional character, as

Nationwide direct television broadcasting was initiated only after 1969 with the

inauguration of EMBRATEL (Brazilian Enterprise of Telecommunications), the State

company that made possible the interconnection of television stations through satellites (see

Lima, 1988, p. 117). Several authors have pointed out Globo’s important role in the national

integration policy of the authoritarian regime as a key element in the creation of a national

consumer market (Caparelli, 1982; Kehl, 1986; Lima, 1988). The development of Globo as a

virtual monopoly was therefore directly associated with the military dictatorship established

in 1964.

Jornal Nacional was born in a critical moment of Brazilian political history. It

appeared just after the 1968 “coup inside the coup,” when the Institutional Act 5 (AI-5)

abolished all formal remaining democratic institutions and initiated the most repressive

phase of the authoritarian regime (1968-1976). It was also a period of great economic

expansion. The years between 1969 and 1973 became known as the Brazilian Miracle

(“Milagre Brasileiro”), when the country experienced very high rates of GNP growth

combined with a high concentration of wealth. Globo’s emergence as monopolistic company

in the 1970s was deeply associated with the regime’s economic policy and ideological aims.

Because of the direct censorship, but also because of Globo’s alliance with the regime,

Jornal Nacional became an important instrument for legitimating the military dictatorship.

In the beginning of 1973, President-General Medici commented on the role of the evening

news during this period:

“I feel happy, every night, when I turn on the TV to watch the news. While the news
tells on strikes, agitation, assassination attempts and conflicts in several parts of the
world, Brazil marches in peace, on its road to development. It is as if I took a
tranquilizer after a day’s work” (quoted by Lima, 1988, p. 116).



3

The quotation reveals the ways the evening news presented a distorted image of one

of the most violent periods of Brazilian history, a period marked by a “internal war” against

left-wing armed groups and any form of opposition movement. Certainly, censorship played

a central role in the building of such a portrayal of the county’s reality. Nevertheless, even

after the direct censorship of the mass media was abolished in 1980, the news coverage of

Globo continued to show its alliance with the regime. Venicio A. de Lima (1988) showed

how Globo deliberately distorted information in its newscast with specific political purposes

during the final years of the military regime (1982-1984). Particularly important was the

coverage of the 1984 national campaign for the direct presidential election, Diretas Já, a

broad national movement that demanded the end of the dictatorship. In the beginning of the

campaign, Jornal Nacional did not provide nationwide coverage of the mass rallies or

presented them in a distorted way. Only two weeks before the Congress voted and rejected

the proposed constitutional amendment that would have restored direct elections for the

presidency Globo changed its behavior and provided its audience with broad national

coverage (Lima, 1988; Tosi, 1995).

This kind of coverage created a conflict between Globo and the civil society that

emerged in the end of the 1970s and brought new political actors and organizations to the

Brazilian political scene. During the rallies of the 1984 campaign, one of the most frequent

slogans was “O povo não é bobo, abaixo a Rede Globo” (People are not fools; down with

Globo Network). The campaign Diretas Já sparked one of the most important conflicts

between Globo’s partisan coverage and its audience. Roberto Marinho,  the owner and head

of the Globo Organizations, explains how the popular pressure imposed the change of

Jornal Nacional’s coverage:

“Because of it gigantic size and the fact that Jornal Nacional is attentively followed
by the government, Globo is always more careful … We thought that the pro-
elections rallies could represent a factor of national anxiety and that is the reason
why, early on, we presented only regional reporting. But the popular passion was so
strong that we decided to deal with the issue in the network” (quoted by Tosi, 1995,
p. 174).



4

The 1994 campaign showed how the network was pressured by a popular movement

and changed its coverage. This example suggests that the level of organization and

mobilization of the civil society is very important to explain changes in journalism practices.

Even after the end of censorship, Globo’s political role led to an increasing feeling among

several sectors of Brazilian society that it was associated with the regime.

In spite of the fact that the Congress rejected the proposed constitutional amendment

that would restore direct elections, the military regime was in its final days due to popular

pressure. When it became clear that the military would not be able to hold onto power,

Globo joined the new articulation in the ruling bloc that led to the 1985 indirect election of

the first civil president after 21 years of a military dictatorship, Tancredo Neves (Guimarães

& Amaral, 1988).

After the rise of democracy in Brazil in 1985, Globo continued to play an important

political role. During the first presidential election after the dictatorship in 1989, Globo was

an active participant in the dispute. In this election, Fernando Collor de Melo, an unknown

politician and Governor of the small state of Alagoas, was elected with no party structure

backing him. Some studies have argued that the reasons for Collor’s victory were rooted in

the political scenario constructed by the media, especially Globo (Rubim, 1990; Lima,

1993). As far as Jornal Nacional is concerned, studies indicated a disproportionate and

favorable coverage given to Collor (Lima, 1993, pp.106-107). One of the most polemical

moments of the campaign took place just before the second round of the presidential

election, when the candidates who were still competing, Collor and Luis Inácio Lula da

Silva, a left-wing trade union leader, participated in the last television debate. The next day,

Jornal Nacional presented an edition of the debate that clearly favored Collor, raising broad

concern in the public debate about its partisan news coverage.

When political scandals revealed a corrupt scheme inside Collor’s government in

1992, another national mass movement gained Brazilian streets demanding his

impeachment. A Parliamentary Investigation Committee (CPI) was established by the

Congress to investigate the charges. The role of the mass media in all the investigations and

in the impeachment process was a central one (Rubim, 1993; Lattman-Weltman et al., 1994;



5

José, 1996; Waisbord, 1996). And again, as in the 1984 campaign, Globo’s initial coverage

of this broad mass movement revealed its alliance with the government. In a first phase,

Jornal Nacional’s coverage of the charges and the CPI’s work was characterized by a strong

presence of governmental sources, with few references to the links between Paulo César

Farias - Collor’s campaign treasurer and a leading figure of the corruption scheme - and the

president (Porto, 1994, pp. 141-142). In the initial stage of the campaign, Jornal Nacional

constantly presented the government version that the Parliamentary Committee was a result

of a “struggle for power”, being moved by a feeling of revenge from those who lost the

election. But the mass movement for the impeachment was rapidly growing and Globo

finally changed its news coverage when the Parliamentary Committee presented its report in

October, 1992 considering the president guilty and initiating the impeachment process (p.

143-145). Globo then became an active participant of the movement that led to the

impeachment of the President it helped to elect in 1989.

On February 6, 1992, Jornal Nacional presented an editorial attacking a politician

known for opposing Globo, Leonel Brizola, governor of the state of Rio de Janeiro. In the

1982 election, when Brizola was elected governor of the state of Rio de Janeiro for the first

time, Globo was accused of organizing a scheme aimed at preventing Brizola’s victory, by

initiating the reporting of returns from the rural interior, where the party supporting the

dictatorship (PDS) was in the majority (Lima, 1988, p. 111). In 1992, Globo’s editorial

called the governor “senile, lackey and paranoiac” because Brizola asked the Mayor of the

city of Rio de Janeiro not to allow the network to gain the exclusive right to cover the

schools of samba parade during the carnival2. Brizola appealed to the justice and two years

later got the right of response. On March 15, 1994, Globo was obliged by the judiciary to air

Brizola’s response and Cid Moreira read the text in which Brizola said that “eveything in

Globo is biased and manipulated”3.

In the 1994 presidential election, Globo’s news coverage was again an important

issue. In the first months of the electoral campaign, Jornal Nacional’s coverage favored the

                                                       
2  “Governador comemora vitória sobre a Globo”, Jornal do Brasil, March 17, 1994, p. 20.



6

governmental candidate and Minister of Economy, Fernando Henrique Cardoso

(Albuquerque, 1994). Later on, probably because of more rigorous legislation that

demanded equal coverage by the media, the newscast presented a more balanced coverage of

the candidates. Nevertheless, the newscast emphasis on the Plano Real (Real Plan), the

economic plan created and implemented by the Minister and candidate Fernando Henrique,

established a scenario favorable to the governmental candidate (Maciel & Fabricio, 1995).

The way Globo’s coverage of the Plano Real influenced the 1994 electoral process

was revealed by a curious episode. On the first of September, a month before the election,

the Minister of Economy, Rubens Ricúpero, was talking with journalist Carlos Monforte in

Globo’s studios while waiting to give an interview. Not knowing that the conversation was

already being sent to the satellite, Ricúpero started to speak with the journalist about how he

was aiding Globo to support the governmental candidate, Fernando Henrique, in a indirect

way. Ricúpero said that he was very useful to Globo because instead of supporting “him”

(Fernando Henrique) openly, it could put him as the Minister of Economy in the air and than

nobody could complain. The “informal” conversation was recorded by some people who had

parabolic antennas and made public, mainly by the candidates opposing Fernando Henrique.

The Minister inadvertently revealed how he was making possible Globo to offer a coverage

favoring Fernando Henrique in an indirect way. As a result of the scandal, Ricúpero was

fired by President Itamar Franco.

                                                                                                                                                                                       
3  The whole text read by Cid Moreira was reproduced in the main newspapers through ads paid by Brizola
(See, for example, “Direito de resposta”, Correio Braziliense, March 20, 1994, p. 10).



7

More recently, during the 1996 local elections, the political role of Globo was again

discussed. On September 17, 1996, Globo aired a campaign advertisement of the candidate

José Serra 37 minutes before the time determined by law, making it appear in one of the

breaks of Jornal Nacional4. Serra was the government supported candidate in the election of

São Paulo Mayor and the “technical mistake” of Globo was interpreted as a manipulation in

favor of the candidate. Judge Dyrceu Cintra Júnior, from the of the 1st electoral zone of São

Paulo, condemned the network for “manipulating public opinion”5. Six days after the Judge

sentenced Globo to pay a 18,000 thousand U.S. dollars fine, the Regional Electoral Tribunal

(TRE) of São Paulo canceled his sentence6, but the episode raised again concern about

Globo’s partisan attitudes.

This brief history of Jornal Nacional shows its active political role and points to the

ways it has contributed to building a public image for Globo as a pro-government network.

In the discussion that follows, I will present the hypothesis that the change of the newscast’s

newsreaders is better understood if we relate it to Globo’s image and political role. In the

next section, the change of Jornal Nacional’s newsreaders will be presented and its

implications discussed.

The “new” Jornal Nacional

During all this period of deep social and political changes in Brazil, Jornal Nacional

was presented by Cid Moreira. But on April 1, 1996, Moreira and his main partner, Sergio

Chapelin, were replaced as the newsreaders. To take their position, Globo chose two of its

journalists, William Bonner and Lilliam Witte Fibe. Bonner was previously the newsreader

of Jornal Hoje (Today Newscast), the lunch time news program, and Fibe of Jornal da

Globo (Globo’s Newscast), the late evening news program.

                                                       
4  “Para justica eleitoral, Globo agiu com ‘má-fé’ ao alterar propaganda eleitoral”, Folha de São Paulo,
September, 21, 1996.
5  “Para justica …”.



8

The change was not an abrupt one, since Moreira had been presenting the news with

different professionals, mainly Fibe, during the months before the change. But after April

1st, the landscape of Brazilian television was different: Cid Moreira was not on the screen

when Jornal Nacional began that evening. This innovation was important because, among

other reasons, it replaced professionals who limited themselves to reading the news with

journalists who also acted as news editors. After the change, Bonner started acting as editor

of national and Fibe of economic issues, making them closer to the role of anchors than of

traditional newsreaders.

The reasons for the change were very different from those leading Globo to chose

Cid Moreira in 1969 to be the newsreader of its main newscast. According to José Bonifácio

de Oliveira, Globo’s Vice-President, Moreira was chosen because of his good appearance

and smooth voice. The aim was to attract the female audience of the soap-operas preceding

and following Jornal Nacional (see Souza, 1984, p. 226). In 1996, Globo has chosen

professional journalists with the aim of changing the image of the network in a period of

increasingly declining audience ratings.

After the change, Cid Moreira was responsible for reading the editorials of Jornal

Nacional and Sergio Chapellin for presenting Globo Repórter, a weekly documentary

program. Editorials were rare in Jornal Nacional and became part of the new phase.

Another innovation was the introduction of a Commentator, the film maker Arnaldo Jabor,

who appeared frequently to comment with “humor” on some political issues. Jabor was

criticized for supporting President Fernando Henrique’s policies and became involved in

polemical episodes. On May 29, 1996, Jabor used his commentary in Jornal Nacional to

accuse the Congress of being dominated by corrupt practices. The reaction in the Congress

was strong, including some attempts to include more severe penalties in the press law being

discussed at the time7.

These are some of the features of the “new” Jornal Nacional. How can we explain

the change? Is it related to the political role of Globo in the last decades of Brazilian

                                                                                                                                                                                       
6  “TRE suspende condenacão à Globo por ter alterado grade do horário eleitoral”, Folha de São Paulo,
September, 27, 1996.



9

history? Did it have an impact on the form in which Globo covers political issues? These are

some of the questions that I will discuss in the next sections.

Why did Globo replace Cid Moreira? Possible explanations.

a) The demands of the audience

One first possible explanation of the change is that it was a response to the demands

of the audience. After 27 years in the screen, Cid Moreira could have become over

exposured and Brazilians tired of his image. Globo would be simply responding to the needs

of its audience.

This hypothesis does not explain the change. The DataFolha Institute undertook a

survey with 1,080 inhabitants of São Paulo on May 4-5, 1995, and found that 88% of the

viewers were in favor of Cid Moreira staying on as the newsreader of Jornal Nacional8.

More recently, The magazine Imprensa asked Gallup Institute of Public Opinion to

undertake a survey with the aim of verifying how Brazilians evaluated the change9. First of

all, it is important to stress that the audience noticed the change. From the 541 individuals

(86% of the sample) who said they had the habit of watching Jornal Nacional, 77.8%

noticed the replacement of newsreaders. It was also discovered that the public preferred the

Moreira-Chapelin pair in comparison to Bonner-Fibe in all aspects of evaluation. When

those who had the habit of watching the newscast were asked to give individual scores to

each newsreader, ranging from 0 to 10, Cid Moreira got an average of 9.2, Sergio Chapelin

8.8, William Bonner 8.0, and Lilliam Witte Fibe 7.2. When asked which pair transmitted

more credibility, 69.7% chose Moreira-Chapelin and 20.1% Bonner-Fibe. When asked

which were better in transmitting the news, 71.2% mentioned Moreira-Chapelin and 18.7%

Bonner-Fibe. In all aspects, the public preferred the pair Moreira-Chapelin. Thus, the

hypothesis based on a demand of the audience does not explain the change.

                                                                                                                                                                                       
7  “Uma lei em discussão”, Correio Braziliense, June 2, 1996, p. 37.
8  “Cid Moreira deveria ficar, diz pesquisa”, Folha de São Paulo, tvfolha, March 17, 1996, p. 7.
9 “Quem é o melhor?”, Imprensa, n. 104, May 1996, pp. 36-41. Gallup interviewed 627 individuals in the city
of São Paulo, between April 27 and 30, 1996.



10

b) The influence of the American model

In the literature about Brazilian journalism, the most common argument used to

explain changes in journalist practices has to do with the influence of the "American

model". It is commonly argued that this model had the "biggest impact" in Brazilian

journalism, in spite of other influences (Melo, 1985, p. 132). According to Lins da Silva, the

development of a modern commercial press takes place when (mainly after the 1970s) the

urban elite demand the "local mass media to have quality patterns comparable to those of

American society" (Silva, 1991, p. 58). In the case of television news, the transition from

newsreaders to presenters whose role and style are closer to those of American television's

anchormen has been also explained as a matter of adopting the American pattern. In a book

devoted to explaining the most important experience of an anchorman in Brazilian

television, Boris Casoy from SBT, the conclusion is that the model adopted by Brazilian

television’s journalism is the American one (Squirra, 1993, p. 171). This literature suggests

another explanation about the changes of newsreaders practices in Brazil: the promotion of

newscast presenters who are closer to the American anchorman style can be seen as another

example of the American journalism's influence. Therefore, one can explain the changes in

Jornal Nacional as a result of a “modernization process,” the adoption of the American

model's practices.

This argument has been strongly influenced by the normative theory of the press as

developed by Fred Siebert, Theodore Peterson and Wilbur Schramm in the classic text book

Four Theories of the Press (Siebert, Paterson & Schramm, 1956). According to these

authors, it would be possible to classify the different forms of the press in different countries

in four main categories: the "libertarian theory," which has the American journalism as its

best expression; the "social responsibility theory," practiced in the US after World War II

and in most countries of West Europe; the "authoritarian theory," common in the third world

countries; and the "soviet communist theory," adopted by the Soviet Union and other

communist countries. The authors who raise the argument on the American model’s

influence are based on this scheme. Lins da Silva (1991), for example, argues that Brazil has



11

a journalism currently guided by the principles of the libertarian school (p. 58). He affirms

that, in spite of being a “precarious scheme”, the classification proposed by Siebert,

Peterson and Schramm reflects the essential divisions between the different ways of

conceiving and practicing journalism in different societies (p. 57).

Several authors have raised doubts about the usefulness of a normative theory of the

press as developed by Four Theories. The book has been interpreted as an example of how

comparative research in the US has been shaped by the role of the country in international

politics during the cold war (Hardt, 1988, p. 129). The normative approach has been

interpreted as a obstacle to the understanding of how journalism works in reality because,

among other reasons, it does not consider the necessity of taking into account that

journalism and political society interact with and affect each other (Mancini, Unpublished

paper). A recent book which revised the work of Siebert, Peterson and Schramm criticized

several of its standpoints and argued for a more adequate schema of analysis (Nerone,

1995). In spite of its dominant position in media studies, this growing criticism indicates the

necessity of developing better theoretical frameworks to explain differences in journalism

practices around the world than those offered by the Four Theories’ model. I have

developed the present study with the hope of contributing to the theory building effort

towards explaining not only differences in journalism practices in different countries, but

mainly processes of change in the same country using a cross-time comparison. The

normative theory is a too simplistic and linear model to explain the changes that took place

in Brazilian television news practices. As I will try to show later on, it is necessary to

develop theoretical models that take into consideration the ways journalism practices change

because of their relations to political processes and institutions.

c) The pressure of competition

Finally, another important possible explanation of the changes in Jornal Nacional has

to do with the pressure of competition. In spite of its monopolistic position in the Brazilian

communication system, having about 80% of the national audience (Amaral & Guimarães,

1994), Globo has been confronted on the news front by its main competitor, the SBT



12

(Brazilian System of Television). In 1988, SBT hired a prestigious journalist from the

newspaper Folha de São Paulo, Boris Casoy, to be the anchorman of its evening news, TJ

Brazil. Casoy became the first anchorman in Brazilian television, as he received the task of

not only reading the news, but also of acting as a managing-editor of the newscast. In a 1991

internal report of its journalism department, SBT presents the features of its newscast

project. The combination of audience ratings and credibility is presented as the main aim of

SBT’s strategy. The document develops an interesting comparison between the company’s

news and Globo’s Jornal Nacional: “We want a newscast as good as Jornal Nacional, with

rhythm, aesthetic beauty, great news stories … In sum, show and emotion. Nevertheless, we

want not only this, but also neutrality” (see Squirra, 1993, p. 141). Therefore, SBT builds a

strategy based on Jornal Nacional‘s lack of neutrality, identifying one of the main

weaknesses of its main competitor: its image of a pro-government newscast.

The role of Boris Casoy as an anchorman in this project was a central one. He

developed a new style of news presentation giving his own opinion on controversial issues,

breaking the “cold” way Globo’s newsreaders traditionally appeared in the screen. The

anchorman became nationally known because of the way he showed his indignation in the

video. After some news stories, usually about corruption or the failure of the State to fulfill

its tasks, a close up shows the face of the anchorman and he says to his audience: “That’s a

shame”. Casoy brought important  innovations to Brazilian television and to the role of the

anchorman: a more active and aggressive style and explicit opinion to the news.

SBT challenged Globo news coverage not only through TJ Brasil and Boris Casoy,

but also through a “reality based” news program called Aqui Agora (Here Now). In its actual

version, the program started in May, 1991, with a sensationalist style and an emphasis on

crime. Aqui Agora brought to television a popular radio journalist known for covering urban

violence cases in the city of São Paulo, Gil Gomes. Gomes became one of the main

attractions of Aqui Agora, presenting stories with his characteristic dramatic style. The

program also innovated as it developed a realistic model of news presentation. It gained a

sense of naturalism through the precarious production and low quality of images, with the

reporter shaking the camera while running with policemen in some tense action (Bucci,



13

1993, p. 104). The program proved to be popular mainly in São Paulo, the biggest Brazilian

city, where the initial average audience of 10% of the dwellings has grown to 20% in

October, 199210.

Thus, one could argue that when replacing Cid Moreira Globo was responding to the

new style of news presentation of its main competitor, SBT. The fear of losing audience

would pressure Globo to adopt  a more neutral and at the same time more active kind of

journalistic practice. To undertake such change, it would be important to replace Cid

Moreira since his image was deeply associated to Globo’s lack of neutrality. There is some

evidence suggesting that this hypothesis is correct. In fact, Jornal Nacional lost part of its

audience ratings in 1993. If in the 1980s the average audience rating of the program was

around 60% of the dwellings, between 1993 and 1994 it decreased to approximate 50%11.

According to magazine Imprensa, the decline took place when SBT created a second edition

of Aqui Agora at 8pm, the same time or Jornal Nacional12. Nevertheless, Jornal Nacional

keeps its leading position in Brazilian television with a daily estimated audience of 41

million people13. SBT’s strategy of gaining audience was only achieved in a very limited

way: its news programs (TJ Brasil and Aqui Agora) do not achieve 20% of the audience in

comparison to more than 50% of Jornal Nacional.

Some authors see the emergence of new technologies as the reason for the decline of

Jornal Nacional’s ratings. Squirra (1995) interpreted the implementation of cable TV as a

challenge to television journalism, foreseeing a decline of the networks audience ratings.

Nevertheless, in spite the fact of having 1.7 million of subscribers, the so called “paid TVs”

do not offer a real challenge to the networks in the Brazilian case. According to research

undertaken by the Ibope Institute of Public Opinion on March, 1997, the networks have 75%

of the prime time (20:00) audience ratings while only 1% is take up by the paid TVs14.

Competition was an important element in explaining the changes in Jornal Nacional.

Nevertheless, as the internal report of SBT’s journalism department has shown, its strategy

                                                       
10 “O rosto da periferia”, Veja, n. 47, November 18, 1992, pp. 98-103.
11 “Turbulência na rota do boeing”, Imprensa, n. 80, may 1994, p. 30.
12 “Turbulência…”, p. 32.
13 Data from Globo’s home page in the internet (http:\\www.redeglobo.com.br).



14

was based on Globo’s image of a pro-government network. Therefore, to understand the

growing instability in the relation between Globo and the audience it is very important to

stress its negative image that is a result of its political and partisan role in the last decades of

Brazilian politics.

The Problem of Credibility

Before presenting the hypothesis of the study and the results of the content analysis,

some remarks are necessary on the problem of credibility. As the SBT’s strategy to gain

audience was only partially achieved, it seems that the results were better in the area of

neutrality, the image of a network independent from external political or social influences.

The magazine Imprensa sponsored another survey which was undertaken by the Gallup

Institute of Public Opinion with the aim of verifying how Brazilians evaluate the newscasts

performance15. Table 1 presents some of the results.

Table 1
Question: Which of the following networks has newscasts that …

… present the facts
exactly as they happen

… distort more
the facts

… inform
more correctly

… defend more
economic
interests

… are more concerned
with sensationalism

Globo 40.1 % 37.0 % 40.1 % 45.4 % 31.5 %

SBT 30.3 % 29.8 % 26.4 % 26.6 % 41.7 %

Base: 571 respondents who watch television news.
Source: “A imagem dos telejornais: o povo acusa”, Imprensa, n. 105, September 1995, p. 27.

                                                                                                                                                                                       
14  “TV paga ainda não ameaca grandes redes”, Folha de São Paulo, March 9, 1997.
15 “A imagem dos telejornais: o povo acusa”, Imprensa, n. 105, September 1995, pp. 24-28. Gallup
interviewed 639 individuals in the city of São Paulo, between May 25 and 27, 1996.



15

The survey presented some contradictory results. How can we explain that the same

people who said Globo presents the facts as they really happen and informs more correctly

said it distorts more the facts? This contradiction shows how credibility is a complex issue.

Some authors suggest that the credibility of the television news among the mass public is

based more on the form than on the content: the tendency to concentrate in the personality

(Hallin, 1996, p. 89). In the case of Jornal Nacional, there is evidence of a low level of

credibility related to its links with the government and other interests. As Table 1 shows,

Jornal Nacional is seen as the newscast that defends more economic interests. In a 1988

survey, more than half of the program’s audience (53%) affirmed that the information it

presents is “not very reliable” or “not reliable”, while 44% affirmed it is “very reliable”. In

spite of being preferred by 90% of those interviewed, Jornal Nacional had a low level of

credibility among more than half of its audience (see Squirra, 1993, pp. 14-15). At the same

time, as we have already seen, the newscast’s anchorman, Cid Moreira, had a very high

level of credibility when he was replaced. This apparent contradiction can be explained if

we consider the possibility that the mass public may trust in the form of the news as a direct

and neutral source of information16 and in the newsreader as a personality, but may be

critical of the network’s image and political role. In other words, the genre “television news”

and the personality “newsreader/anchorman” can enjoy a high level of credibility, while the

network’s image remains negative.

Hypothesis and methodology

After considering the main possible reasons for the replacement of Cid Moreira, this

section is aimed at developing an explanation of this change. The general hypothesis of the

present study is that the replacement of Cid Moreira is part of Globo’s new political

strategy aimed at developing a more active and “independent” journalism that would be

                                                       
16 Part of the credibility of television comes from the fact that images give the audience a sense of direct and
not mediated access to reality. For a discussion about this effect in the case of television journalism, see Stam,



16

able to build a new image for the network. The main objective of this strategy would be to

change Globo’s negative reputation as a pro-government network due to its role in the last

decades of Brazilian politics. In this way Globo would be able to manage the dangers

involved in colliding with its audience and loosing it to its competitors.

Some words of caution are necessary here. The present study is developed as a case

study about the changes in Jornal Nacional’s newsreaders, interpreted as a result of Globo’s

new political strategy. It is not aimed at testing this general hypothesis; instead, it seeks to

contribute to the development of theoretical perspectives that can account for changes in

television journalism practices through the consideration of its links to the political process.

Therefore, in the case of our general hypothesis, we are more interested in theory building

than in theory testing17.

Nevertheless, the present case study is also aimed at presenting a more specific

hypothesis to be tested. As I have argued, the change of Jornal Nacional’s newsreaders is

better understood if we relate it to Globo’s political role and strategy. According to this

perspective, the replacement of Cid Moreira was not only a change in the form of the

newscast, but also in its content. The more specific hypothesis of the study argues that the

changes in Jornal Nacional’s newsreaders did have an impact in the form in which it

represents politics, leading to a more active role of the newsreader and a less government-

based and more plural coverage. The news coverage will continue to favor the government

and dominant groups’ interpretations, but governmental sources will be less frequent in the

news stories.

                                                                                                                                                                                       
1985.
17 As George and McKeown (1985) put it, “case studies will be particularly useful at an early stage of theory
development, when considerations of theory development greatly outweigh those of testing” (pp. 51-52).



17

This more specific hypothesis will be tested through a content analysis of Jornal

Nacional using a cross-time comparison perspective. The aim is to identify how the change

of newsreaders affected the content of the newscast. The sample includes two series with 6

editions of the newscast each, in a total of 12 complete editions18. The main criteria in

choosing the series was the replacement of the pair Cid Moreira-Sergio Chapelin by the pair

William Bonner-Lillian Witte Fibe that took place on April 1st, 1996. The sample includes

one series before and one after the change, separated by a period of four and a half months.

The sample was composed in the following way:

Table 2
Composition of the sample of Jornal Nacional’s editions

Series Editions of Jornal Nacional Number of editions

First November 14, 15, 21, 22, 27 and 28, 1995 6
Second April 1st, 3, 4, 5, 6 and 8, 1996 6

Total 12

Which criteria was used to select the series? In the case of the second series, the

criteria was simple: it was the first week after Jornal Nacional’s newsreaders had been

replaced. In the case of the second series, an interval of 18 weeks was chosen as a good

basis to verify how the change of newsreaders affected the content of the newscast19.

                                                       
18  I am thankful to the “Working Group on Media and Politics” of the University of Brasilia, especially its
Coordinator, Venicio A. de Lima, for allowing me to use their video archive. I am also thankful to Marcelo de
Lima e Souza for recording the material.
19  The initial plan was to analyze series composed of a complete week, from Monday through Saturday.
Nevertheless, not all the editions recorded were complete, what explain some intervals between the editions
chosen, mainly in the first series.



18

A content analysis of these editions was developed to verify how the change of

newsreaders influenced the form of representation, the conventions of narrative employed

by Jornal Nacional, mainly the coverage of political, economic and social issues20. For the

content analysis of Jornal Nacional, quantitative and qualitative methods were applied. In

the quantitative approach, all the news stories were coded according to their subjects. Thus,

in the first phase the unit of analysis was the news story. Each news story was coded and its

time duration registered.

After this first phase, a qualitative analysis was developed of each news story on

political items, economy and social items. Every news story on these topics was broken

down into utterances which became the units of analysis of the second phase. The utterance

can be defined by a main constitutive feature: the "change of speaking subjects". According

to this view, an utterance has an absolute beginning and an absolute end defined by the

change of “who” is speaking (see Bakhtin, 1986, p. 71). In the case of Jornal Nacional’s

news stories, the possible speakers were coded as newsreader, reporter, person in the

soundbite or commentator.

After each utterance was coded and its time duration registered, a qualitative analysis

of its function was developed. The following three possible functions of each utterance were

identified:

1.  Informative: the speaker reports a current fact/event/action or introduces an issue;
2.  Interpretative: the speaker presents an interpretation of the fact/event/action;
3.  Indirect Interpretation: the speaker reports a statement made by someone else that

interprets the fact/event/action of issue;

Based on the function of each speaker (newsreader, reporter, person in soundbite or

comentator), the news story was classified according to its form21:

1.  Restricted: when only one interpretation of the fact/event/action or issue was presented;
                                                       
20 On the concept of form of representation, see Hallin, 1994, p. 114.
21 The classification of the forms of the news stories is based on Murdock, 1989, p. 236.



19

2.  Plural-Closed: when more than one interpretation of the fact/event/action or issue was
presented, but were arranged in a hierarchy so that one was preferred over the others and
presented as more valid/true;

3.  Plural-Open: when more than one interpretation of the fact/event/action or issue was
presented, but treated within a more indeterminate relation where no interpretation was
presented more valid/true.

4.  episodic: when there were no interpretations in the news story but only a report on some
fact/event/action.

The above methodological procedures are aimed at testing the second hypothesis of

the study: the changes in Jornal Nacional’s newsreaders did have an impact in the form in

which it  represents politics, leading to a more active role of the newsreader and a less

government-based and more plural coverage. This hypothesis was operationalized in the

following way:

a) the more active role of the news reader: the research will verify if the newsreaders

adopted a more interpretative instead of informative function after the change;

b) less government-based coverage: the research will verify if the number of

soundbites with sources outside the government increased;

c) more plural coverage: the research will verify if the news stories adopted  more

Plural-Open forms and less Restricted forms after the change.

The content analysis

a) The subjects of the news stories

I will present in this section the analysis of twelve editions of Jornal Nacional, six

from the first series (November, 1995) and six from the second series (April, 1996). Table 3

presents the subject classification of all news stories that appeared in the two series. The

data shows that the average duration of each Jornal Nacional’s edition is 24 minutes and 50

seconds. Each edition presents an average of 18 segments and news stories in five blocks

separated by breaks for advertising.



20

Table 3
Subject classification of Jornal Nacional’s

news stories and segments

Subject
News stories of
the first series

November, 1995

News stories of
the second series

April, 1996
Total

Headlines

Political Items

Economy

Social Items

Crime/violence

International

Miscellaneous

Sports

Weather Forecast

Announcements of
Globos’ programs

Editorial

Commentaries

6 (4 min 0 sec)

28 (49 min 30 sec)

7 (9 min 37 sec)

4 (2 min 44 sec)

15 (19 min 12 sec)

17 (25 min 27 sec)

17 (18 min 8 sec)

8 (8 min 24 sec)

6 (4 min 5 sec)

3 (2 min 40 sec)

0

0

6 (4 min 27 sec)

10 (11 min 36 sec)

12 (23 min 9 sec)

6 (7 min 23 sec)

13 (30 min 58 sec)

8 (7 min 58 sec)

22 (27 min 7 sec)

13 (28 min 27 sec)

6 (5 min 2 sec)

5 (3 min 31 sec)

2 (2 min 47 sec)

2 (1 min 51 sec)

12 (8 min 27 sec)

38 (61 min 6 sec)

19 (32 min 46 sec)

10 (10 min 7 sec)

28 (50 min 10 sec)

25 (33 min 25 sec)

39 (45 min 15 sec)

21 (36 min 51 sec)

12 (9 min 7 sec)

8 (6 min 11 sec)

2 (2 min 47 sec)

2 (1 min 51 sec)

The data shows that politics was the main subject of Jornal Nacional in the 12

editions analyzed. Politics took up 20.5 % (61 minutes) of total time of the newscast.

Nevertheless, there was a sharp decline of the political coverage between the first and the

second series. How to explain such a decline? First of all, it is necessary to stress the fact

that in November, 1995, most of the political items were due to a corruption scandal in the

government related to the polemic project SIVAM, an expensive radar system for the

Amazon. Thus, the high number of news stories on political items may be explained as a

result of important events during the first series’ period. It is necessary to investigate if this

trend for less coverage of political items is more permanent or only due to the events that

took place in the final months of 1995.



21

Nevertheless, the data suggests that the change of Jornal Nacional’s newsreaders was

leading to a kind of journalism with less emphasis on political items. There are some

evidences that this new direction may be a more definitive one. When trying to explain the

reasons for the decline of the Jornal Nacional’s ratings, Globo blamed the coverage of

political items. A report from Globo explained this decline in terms of the “excess” of

political issues in the newscast, which are covered because of a “journalistic duty” but

which drive away the audience22. In this way Globo blames the politicians to explain its own

problematic relation with the audience and does not mention its active role in Brazilian

politics in the last decades. Globo also indicates that it may start reducing the coverage of

political items to avoid conflicts with the audience.

The consequences of the decline of the political coverage are complex, mainly when

we observe a parallel growth of the time devoted to crime/violence, miscellaneous and

sports.  These three areas took up 44% to the total time of the 12 editions analyzed. This

data suggests a move towards a “tabloid/entertainment” based journalism. Globo may be

trying to avoid the decline of the ratings with more emphasis on violence, miscellaneous

subjects and sports and less on politics and international issues. Nevertheless, there is an

opposite tendency in the case of the economy and social items, with an increasing coverage

after the newsreaders change. Again, further investigation may be necessary to verify these

trends.

b) The form of news stories

As far as the qualitative analysis of the 67 news stories on politics, economy and

social items is concerned, the data indicates some important changes. Table 4 presents the

form classification of these news stories.

                                                       
22  “Turbulência na rota do boeing”, Imprensa, n. 80, may 1994, p. 33.



22

Table 4
Form classification of the news stories on
political items, economy and social items

Form
News stories of
the first series

November, 1995

News stories of
the second series

April, 1996

Restricted

Plural-closed

Plural-open

Episodic

Total

9 (23%)

6 (15%)

1 (3%)

23 (59%)

39 (100%)

3 (11%)

6 (22%)

2 (8%)

16 (59%)

27 (100%)

The hypothesis of the study affirmed that the changes in Jornal Nacional’s

newsreaders did have an impact in the form in which it  represents politics, leading to a

more active role of the newsreader and a less government-based and more plural coverage.

As far as the more plural coverage issue is concerned, I proposed to verify if the news

stories adopted more plural-open forms and less restricted forms after the change. The data

presented in Table 4 confirms this trend. There was a decline in the number of news stories

with a restricted form and an increase in the number of those with plural-open form. Thus,

the analysis confirms the trend toward a more “plural” coverage.

The analysis also shows that the great majority of the news stories (58%) do not

present interpretation and basically report some fact or event. The great majority of these

episodic news stories were more simple in format and shorter in time: in 66% of them only

the newsreader appeared on the video and their average time duration was 58 seconds, much

less than the 2 minutes and 23 seconds of the others. Therefore, in spite of the high number

of episodic news stories, they were much shorter in time and simpler in format than the ones

that presented some kind of interpretation.



23

c) The role of the newsreader

The role of the newsreaders before and after the change was also investigated. Their

utterances’s function classification is presented in Table 5.

Table 5
Function classification of newsreaders’ utterances

in the news stories on political items, economy and social items

Newsreader’s
function

Newsreaders’ utterances
in the first series
November, 1995

Newsreaders’ utterances
in the second series

April, 1996

Informative

Interpretative

Indirectly Interpretative

Total

21 (91%)

0

2 (9%)

23 (100%)

13 (57%)

3 (13%)

7 (30%)

23 (100%)

According to the hypothesis of the study, the newsreaders would develop a more

interpretative role after the change. The data shows that before the change the newsreaders

almost never interpreted the news, basically presenting information. In spite the fact that

after the change the newsreaders continued to present information in most of the cases (57%

of the utterances), they did play a more active role, as shown by the increase in the number

of direct and indirect interpretations. Therefore, the changes in Jornal Nacional did lead to a

more active and interpretative role of the newsreader.

Another aspect of the newsreaders’ active role concerns the utterances that presented

the closing lines of the news stories. In other words, it is important to investigate who was

the last speaker to appear in the news stories, since the last one to speak usually offers some

kind of conclusion or interpretation. If we consider the 27 news stories on political,

economic and social issues that presented some kind of interpretation (see Table 4), the



24

more active role of the newsreader after the change will become more clear. Table 6

presents the data on the speakers who presented the closing lines.

Table 6
Speakers who presented the closing lines of the news stories

with a restricted, plural-closed or plural-open form

Speaker
News stories of
the first series

November, 1995

News stories of
the second series

April, 1996

Newsreader

Reporter

Person in soudbite

Comentator*

Total

4

6

3

3

16

10

0

1

0

11

* Joelmir Betting, Jornal Nacional’s commentator on economic issues.

The data shows that after the change it was almost the rule that the newsreader is

responsible for presenting the closing lines of the news story. Only once did the newsreader

not conclude the news, when the person in the soudbite was the last one to appear23. Before

the change, the reporters were more active than the newsreader and in the second series they

never appeared last. The data confirms that the newsreaders did start playing a more active

and interpretative role after the change.

d)  The soundbites

Another issue related to the consequences of the change of Jornal Nacional’s

newsreaders is the weight of governmental sources in the coverage of political, economic

and social issues. To investigate the hypothesis that the change would lead to a less

government-based coverage it was proposed to verify if the number of soundbites with

sources outside the government would increase after the change.



25

The soundbite can be defined as “a film or tape segment, within a news story,

showing someone speaking” (Hallin, 1994, p. 133). It refers to the segments when the

person speaking in the newscast is not an employee of the TV network. In the case of the

United States, the historical tendency of shrinking the average length of the soundbite (from

more than 40 seconds in the 1960s to less than 10 seconds in the 1980s) has been interpreted

as an expression of the process by which the news became much more mediated by

journalists (ibid., pp. 133-152). The fact that “outsiders” have usually less than ten seconds

to express their thoughts in the newscast has very important implications to the nature of the

political discourse. The short length of the soundbite indicates that journalists are

responsible for building the unity and meaning of the story line. Politicians have their

interpretations of the facts or issues presented by the news, but they depend on the way the

news story is “packed” by the journalists to ensure that their interpretations will prevail.

Thus, the presence of the person in the news story does not ensure that his or her

interpretation will be accepted or valued positively. Nevertheless, the classification of the

soundbites according to the person who speaks is an important variable to indicate the

weight of different sources in the television news making.

We registered the presence of 82 soundbites in the 67 news stories on political,

economical and social issues analyzed, 44 from the first series and 38 from the second. The

average length of the soundbites was 8,9 seconds, less than in the case of the American

television journalism (see Hallin, 1994, p. 133). Table 7 presents the classification of all

sondbites:

                                                                                                                                                                                       
23 Its is suggestive that he person in the soudbite was President Fernando Henrique. Before the change, the
three persons in the soundbites concluding the news story were President Fernando Henrique, a member of the
Parliament, and a Congress lobbyst.



26

Table 7
Classification of the soundbites in Jornal Nacional

Person in soundbite
First series

November, 1995
Second series
April, 1996

Total

Member of government
(President, Ministers, members
of Executive power)

Politician not member of
government (Congress
members, party leaders)

Member of Judiciary

Member of Non-government
Organization

Common person

Business men, liberal
professionals (doctors,
lawyers)

9 (20,5%)

11 (25,0%)

1 (2,3%)

2 (4,5%)

17 (38,6%)

4 (9,1%)

7 (18,4%)

0

0

1 (2,6%)

23 (60,6%)

7 (18,4%)

16 (19,6 %)

11 (13,5%)

1 (1,2%)

3 (3,6%)

40 (48,7%)

11 (13,4%)

The hypothesis about the decline of governmental sources is confirmed, but the

difference between the series is not a very important one (only 2,1%). The quantitative

analysis does not offer a definitive confirmation of this trend and, again, more data is

necessary. Nevertheless, it is important to note some important qualitative differences if the

two series are compared. One first difference is that among the 9 government-member

soundbites of the first series, the speaker of President Fernando Henrique, Sergio Amaral,

was responsible for 3 of them. He never appeared in the second series. Another difference is

that from the 11 politicians not members of government of the first series, 3 were leaders of

the government in the Congress. Such politicians don’t appear in the second series. The

qualitative analysis suggests that before the change the Presidency has its interpretations

presented more frequently by Jornal Nacional.



27

The most important change in the analysis of the soundbites has to do with the

disappearance of politicians not members of government in the second series. Having taken

25% of the soundbites of the first series, these politicians do not appear after the change.

This is another indication of the decreasing coverage of political items in the newscast. The

second most important change has to do with the growth in the participation of “common

persons”, taking more than 60% of the soundbites of the second series. The decline in the

participation of politicians is accompanied by an important raise in the number of

appearances of “ordinary citizens” in the newscast. This change suggests a move towards a

more “populist” and less political coverage. It is also important to stress the few number of

soundbites with members of non-governmental organizations what shows a virtual absence

of the civil society in the newstories.

Conclusion

The change of Jornal Nacional’s newsreaders had important consequences for the its

form of representation of political, economic and social items. Thus, the replacement of Cid

Moreira was not only a change in the format of the newscast, but also in its content. The

content analysis showed that the “new” Jornal Nacional is characterized by a more plural

and less government-based coverage and a more active and interpretative role of the

newsreader. The results were less consistent in the case of the soundbites with governmental

sources and other investigations are necessary to evaluate if these trends are definitive or

transitory.

The content analysis also showed a move towards a kind of journalism with less

coverage of the political items and more emphasis on crime and violence, miscellaneous

subjects and sports. The decline in the time devoted to political issues has complex

consequences for the political process. To understand the reasons for such change it is

necessary to consider Globo’s role in the last decades of Brazilian politics. The network

may be diminishing the coverage of politics to avoid the frequent conflicts with part of its

broad audience because of its partisan coverage.



28

To achieve a better understanding of television news practices, new theoretical

approaches that take into consideration their relation with the political process and

institutions are very important. The present study is aimed at contributing to this theory

building effort by stressing the links between the changes in Jornal Nacional and Globo’s

new political strategy. Thus, the level of the mobilization of the civil society, the degree of

consensus among the political elite, the relationship of the networks with their broad

audience, are all factors which have a close relation to the changes in television journalism.

The role and functioning of the contemporary mass media, and particularly of television

journalism, cannot be properly understood if the analyst ignores these important political

variables.



29

References

Albuquerque, A. (1994). A campanha presidencial no “Jornal Nacional”: observacões preliminares.
Comunicacão & Política, n. 1, 23-40.

Amaral, R. & Guimarães, C. (1988). Brazilian television: a rapid conversion to the new order. In Elizabeth
Fox (Ed.), Media and Politics in Latin America: the Struggle for Democracy (pp. 125-137).
London/Newbury Park: Sage.

Amaral, R & Guimarães, C. (1994). Media monopoly in Brazil. Journal of Communication, 4, 26-38.

Bakhtin, M. M. (1986). Speech Genres and Other Essays. University of Texas Press.

Bucci, E. (1993). O Peixe Morre Pela Boca. São Paulo: Scritta.

Caparelli, S. (1982). Televisão e Capitalismo no Brasil. Porto Alegre: L&PM.

George, A. & McKeown, T. (1985). Case studies and theories of organizational decision making. In Advances
in Information Processing in Organization, (pp. 21-58) Vol. 2.

Hallin, D. (1994). We Keep America on Top of the World: Television Journalism and the Public Sphere.
London & New York: Routledge.

Hallin, D. (1996). Dos instituciones, un camino: a televisão e o Estado na eleicão de 1994 no Mexico.
Comunicacão & Política. 2, 72-93.

Hardt, H. (1988). Comparative media research: the world according to America. Critical Studies in Mass
Communication, 5, 129-146.

José, E. (1996). Imprensa e Poder: Ligacões Perigosas. Salvador/São Paulo: EDUFBA/Hucitec.

Kehl, M. R. (1986). Eu vi um Brasil na TV. In Alcir da Costa, Inimá Simões & Maria Rita Kehl (Eds.), Um
País no Ar: Historia da TV Brasileira em 3 Canais, (pp. 162-323). São Paulo: Brasiliense.

Lattman-Weltman, F; Carneiro, J. A. D. & Ramos, P. de A. (1995). A Imprensa Faz e Desfaz Um
Presidente, Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Lima, V. A. de (1988). The state, television and political power in Brazil. Critical Studies in Mass
Communication, 5, 108-128.

Lima, V. A. de (1993). Brazilian television in the 1989 presidential election: constructing a president. In
Thomas Skidmore (Ed.), Television, Politics and the Transition to Democracy in Latin America
(pp. 97-117). Baltimore/London: The Johns Hopkins University Press.

Maciel, E. & Fabricio, G. B. (1995). A identificacão dos temas formadores do CR-P no “Jornal Nacional”
da Rede Globo, Unpublished paper.

Mancini, P. (Unpublished paper). Do we need normative theories of journalism?.



30

Melo, J. M. de (1985). A Opinião no Jornalismo Brasileiro. Petrópolis: Vozes.

Murdock, G. (1989). Critical inquiry and audience activity. In Brenda Dervin et al. (Eds), Rethinking
Communication (pp. 226-249), Vol. 2. Newbury Park: Sage.

Nerone, J. C., ed. (1995). Last Rights: Revisiting Four Theories of the Press. Urbana: University of Illinois
Press.

Porto, M. P. (1994). As eleicões municipais em São Paulo. In Heloiza Matos (Org.), Mídia, Eleicões e
Democracia (pp. 133-157). São Paulo: Scritta.

Rubim, A. A. C. (1989). Comunicacão, espaco publico e eleicões presidenciais. Comunicacão & Política, 9,
7-21.

Rubim, A. A. C. (1993). Política em tempos de “media”: impressões de crise. In Antonio Fausto Neto (Org.),
Comunicacão e Cultura Contemporâneas (pp. 149-168). Rio de Janeiro: Notrya.

Siebert, F., Peterson, T. & Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press. Urbana: University of Illinois
Press.

Silva, C. E. L. da (1991). O Adiantado da Hora: a Influência Americana Sobre o Jornalismo Brasileiro.
São Paulo: Summus.

Souza, C. M. e (1984). 15 Anos de História. Rio de Janeiro: Rio Gráfica.

Squirra, S. (1993). Boris Casoy: o Âncora no Telejornalismo Brasileiro. Petrópolis: Vozes.

Squirra, S. (1995). O telejornalismo brasileiro num cenário de competitividade. Intercom: Revista Brasileira
de Comunicacão, 18, 37-49.

Stam, R. (1985). O telejornal e seu espectador. Novos Estudos, 13, 74-87.

Tosi, Alberto (1995). A massa na praca: mobilizacão e conflito na campanha das “Diretas Já” . Comunicacão
& Política, 3, 163-178.

Waisbord, S. (1996). Contando histórias de corrupcão: narrativa de telenovela e moralidade populista no caso
Collorgate. Comunicacão & Política, 2, 94-111.


